Trwa wczytywanie strony. Proszę czekać...
Środa, 24 kwietnia. Imieniny: Bony, Horacji, Jerzego
04/09/2014 - 14:00

Newag na Forum w Krynicy. Impulsy rozjadą się po Polsce

Na dworcu PKP w Krynicy – Zdroju, w czasie Forum Ekonomicznego, nowosądecki producent taboru szynowego Newag SA przekazał pierwszych dziesięć pociągów dla Południowej Grupy Zakupowej, utworzonej przez urzędy marszałkowskie czterech województw: świętokrzyskiego, małopolskiego, śląskiego i podkarpackiego. Zbigniew Konieczek, prezes NEWAG S.A. wręczył czterem marszałkom tabliczki znamionowe pociągów oraz ich miniatury w kolorach poszczególnych województw.
Kontrakt na dostawę 19 nowych składów Impuls został podpisany w sierpniu ubiegłego roku i opiewa na 313 mln zł brutto.
- Dzięki porozumieniu 4 województw uzyskaliśmy znaczące dofinansowanie z Unii Europejskiej. Bruksela premiuje takie porozumienia między regionami - mówi marszałek województwa małopolskiego Marek Sowa. - Nowe składy zostaną skierowane do obsługi kolejowych połączeń między południowymi województwami, które dokonały wspólnego zakupu.

Po sześć pociągów trafi do województw: małopolskiego, świętokrzyskiego i śląskiego, a jeden na Podkarpacie. Będą obsługiwać międzywojewódzkie trasy: Kielce - Włoszczowa - Częstochowa; Kielce - Włoszczowa - Zawiercie - Katowice; Kraków - Tunel - Kielce - Skarżysko-Kam. - Ostrowiec Świętokrzyski; Kraków - Tarnów - Rzeszów oraz Rybnik - Katowice - Kraków.

- Wspólny zakup pociągów przez samorządy wojewódzkie pokazuje, jak duża jest jeszcze rezerwa we współpracy pomiędzy polskimi regionami. To pokazuje, jak dużo więcej można wspólnie osiągnąć za te same pieniądze - mówił marszałek województwa śląskiego Mirosław Sekuła.

Jan Maćkowiak, członek zarządu województwa świętokrzyskiego, które było liderem projektu, podkreślił że zakup został w 70 proc. dofinansowany przez UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Składy są malowane w barwy tych województw, do których należą.

Wszystkie zakupione pojazdy będą: trójczłonowe, niskopodłogowe, klimatyzowane, wyposażone w monitoring oraz windy dla osób niepełnosprawnych i matek z dziećmi na wózkach. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji WiFi, a także tablice z dynamicznym rozkładem jazdy. Składy pomieszczą od 270 do 290 pasażerów w tym 150 na miejscach siedzących, a w przypadku Województwa Małopolskiego – 138 osób. Zaplanowano w nich także strefę dla wózków i rowerów. Z myślą o matkach z małymi dziećmi w toaletach zamontowane zostały przewijaki. Impulsy będą rozwijać prędkość do 160 km/h.

Pojazdy jeszcze tej jesieni powinny wyjechać na tory. Po zakończeniu procedury odbioru pociągi zostaną przekazane do eksploatacji spółce Przewozy Regionalne.

JG
fot: własne
 






Dziękujemy za przesłanie błędu