Trwa wczytywanie strony. Proszę czekać...
Piątek, 19 kwietnia. Imieniny: Alfa, Leonii, Tytusa
26/06/2017 - 21:45

Dawna muzyka z serca Europy zabrzmi w Starym Sączu. Sprawdź program festiwalu

Program 39. Starosądeckiego Festiwalu Muzyki Dawnej przypomina i ożywia starą środkowoeuropejską tradycję muzyczną. Za sprawą kilkudniowej imprezy (5-9 lipca, 2 lipca – prolog) odwiedzimy ośrodki muzyczne Krakowa, Wiednia, Pragi, Kromieryża, Podolińca i Budapesztu. Dlaczego akurat w takiej formie odbędziemy muzyczną podróż w czasie? Odpowiada prof. Marcin Szelest, dyrektor artystyczny festiwalu.
Starosądecki Festiwal Muzyki Dawnej

Co oznacza motyw przewodni „W sercu Europy”, pod którego tytułem odbędzie się 39. edycja Starosądeckiego Festiwalu Muzyki Dawnej?
- Tegoroczne hasło „W sercu Europy” w pierwszym rzędzie odnosi się do zaprezentowania wyboru muzyki granej w kilku środkowoeuropejskich krajach w naszym bezpośrednim sąsiedztwie. To ciekawe zagadnienie, ponieważ wciąż moim zdaniem brakuje nam osadzenia muzyki polskiej w kontekście muzyki krajów ościennych, zwłaszcza z południowego-zachodu.

Nauka historii muzyki w szkołach muzycznych z konieczności skupia się na historii muzyki zachodnioeuropejskiej – niemieckiej, francuskiej, włoskiej; w Polsce uczy się również elementów historii muzyki polskiej. Brakuje jednak powiązania; wydaje się, jak gdyby muzyka w Polsce była zjawiskiem w dużym stopniu nieprzystającym do Europy zachodniej, a tak nie jest. Kultura całego naszego regionu jest pod względem muzycznym dosyć do siebie zbliżona. Istniało tu wiele ośrodków muzycznych, w których kultywowano muzykę na bardzo wysokim poziomie.

Była to zarówno muzyka lokalnie komponowana, jak i sprowadzona z Zachodu. Ośrodki te utrzymywały też między sobą żywe kontakty, pozwalające na przepływ repertuaru. Myślę, że ujrzenie bogactwa muzycznego naszej części Europy pozwala spojrzeć w szerszym kontekście na muzykę Zachodu, którą wszyscy dobrze znamy z płyt i koncertów.

W ubiegłych latach sądecki festiwal inaugurowany był prologiem na Słowacji. Po Lewoczy i Bardejovie 2 lipca odwiedzimy pobliski Podoliniec. Co małe słowackie miasteczko ma wspólnego z muzyką dawną?
- W Podolińcu, poza kościołem parafialnym i nieco zapuszczonym klasztorem nie ma przecież nic godnego uwagi - zwykła niewielka miejscowość, chociaż wciąż ładna. Ale w XVIII wieku Podoliniec był jednym z głównych ośrodków działalności pijarów.

W miejscowym kolegium kształcono młodzież z całej Polski i utrzymywano prężnie działającą kapelę muzyczną. Zostało po niej mnóstwo rękopisów muzycznych, dzisiaj przechowywanych w archiwum niedaleko Bratysławy. Można wręcz powiedzieć, że Podoliniec tętnił wówczas życiem, że i tam biło „serce Europy”.

Natomiast od czasów rozwiązania kolegium pijarów nikt nie grał tam tej muzyki, nikt dotychczas nie zorganizował koncertu, który by przypominał o muzycznej przeszłości tego miasteczka. Nie jestem nawet pewien, czy dzisiejsi mieszkańcy Podolińca mają jej świadomość; być może czas to zmienić, stąd pomysł, aby prolog festiwalu odbył się właśnie tam – a jest to zaledwie kilkadziesiąt kilometrów od Starego Sącza.

Tradycyjnie koncerty zagrane zostaną w dwóch starosądeckich kościołach. Czy to dobre miejsce na wykonywanie tego typu muzyki?
- Tak, myślę, że bardzo dobre. Oczywiście każde miejsce ma swoją specyfikę; ponieważ większość muzyki, którą usłyszymy, to muzyka związana z sacrum, świątynie są w tym wypadku miejscami naturalnymi. Kościoły w Starym Sączu nie są wielkimi wnętrzami, więc organizowanie w nich koncertów wielkoobsadowych jest kłopotliwe, ale staram się tego raczej - z małymi wyjątkami - nie  czynić.

W tym roku zabrzmi relatywnie dużo muzyki bardzo kameralnej, a do tego rodzaju wykonań  kościoły te nadają się znakomicie. Obydwa mają świetną akustykę, docenianą przez wszystkich artystów.

Koncerty festiwalowe:

Niedziela 2 lipca,
Podoliniec (SK), kościół parafialny, godz. 19.30 - Prolog Festiwalu Pietas et litterae: muzyka kolegium pijarskiego w PodolińcuCapella Cracoviensis, dyr. Jorge Jimenez

Środa 5 lipca, Stary Sącz,
kościół św. Elżbiety, godz. 19.30: inauguracja Festiwalu. Muzyka osiemnastowiecznej Pragi. Musica Florea (Czechy), kier. art. Marek Štryncl

Czwartek 6 lipca, Stary Sącz,
kościół Sióstr Klarysek, godz. 19.30: Lutnia Bakfarka, István Győri (lutnia) i zespół Tercina (Węgry)

Piątek 7 lipca, Stary Sącz,
kościół św. Elżbiety, godz. 19.30. Muzyka na dworze biskupim w Kromieryżu. Hélène Schmitt – skrzypce (Francja), Jörg-Andreas Bötticher – klawesyn (Szwajcaria)

Sobota 8 lipca, Stary Sącz,
kościół Sióstr Klarysek, godz. 19.30. Z ksiąg Rorantystów wawelskich. Zespół Męski Gregorianum, dyr. Berenika Jozajtis

Sobota 8 lipca, Stary Sącz,
kościół św. Elżbiety, godz. 21.30: Minnesang średniowiecznej Austrii. Ensemble Unicorn, kier. art. Michael Posch

Niedziela 9 lipca, Stary Sącz,
kościół św. Elżbiety, godz. 19.30: Selva morale e spirituale. Harmonia Sacra, kier. art. Marcin Szelest

SFMD, fot. archiwum






Dziękujemy za przesłanie błędu