Trwa wczytywanie strony. Proszę czekać...
Piątek, 29 marca. Imieniny: Marka, Wiktoryny, Zenona
04/12/2021 - 14:05

Z Barbackim przez Sącz - Szkoła Podstawowa nr 20 na historycznym szlaku

Rok 2021 w Nowym Sączu został ogłoszony rokiem Bolesława Barbackiego, wielkiego malarza, kostiumologa, aktora i prawnika. Innymi słowy - człowieka renesansu zafascynowanego naszym miastem. Aby poznać tego nieprzeciętnego i wyjątkowego człowieka dnia 23 września klasa 8a ze Szkoły Podstawowej nr 20 wyruszyła na rajd historyczny szlakami Bolesława Barbackiego.
Celem wycieczki było zwiedzenie najciekawszych miejsc związanych z artystą. Naszą przygodę zaczęliśmy od galerii pod chmurką, która znajduje się przy ulicy Wąskiej. Zobaczyliśmy tam nowoczesne interpretacje dzieł Bolesława Barbackiego, wykonane przez Mariusza Brodowskiego, znanego pod pseudonimem Mgr Mors, który chciał przybliżyć sądeczanom sylwetkę malarza. Portrety ukazują m.in.: mężczyznę z fajką, sławną aktorkę Danutę Szaflarską, Zofię Rysiównę oraz Tadeusza Barbackiego - brata malarza. Uwagę przykuwają dwa biało-czarne szkice.

Po obcowaniu ze sztuką Morsa przeszliśmy obejrzeć kamienicę pod adresem Rynek 2, w której urodziła się Maria Ritter. Ona, podobnie jak Barbacki którego znała i którym jednocześnie się inspirowała, ukochała sobie Nowy Sącz i tutaj tworzyła. Innym miejscem, które przybliżyło nam sylwetkę Barbackiego, była bazylika świętej Małgorzaty, zwana potocznie farą. Dowiedzieliśmy się tam wiele o samym kościele, a także o obrazie z 1938 roku przedstawiającym świętego Józefa z Jezusem. Bolesław Barbacki podkreślił rolę Józefa jako ojca, który ma czas dla dziecka, bawi się z nim. W tej sielskiej scenerii po aureolach widniejących nad głowami obu postaci możemy wywnioskować, że są to osoby święte. Prawdopodobnie tło za plecami biblijnych postaci inspirowane było krajobrazem sądeckim.

Następnie przeszliśmy do Archiwum Narodowego, w którym znajdują się dokumenty związane z artystą. Oprowadzająca, pani Agnieszka Filipek, przedstawiła nam zbiory i wiele informacji o życiu Bolesława Barbackiego. Ciekawostką jest, że swoimi ocenami nie wybijał się spośród rówieśników. Dowiedzieliśmy się również, że ten słynny portrecista interesował się sportem i sztuką teatralną, czego efektem było jego późniejsze zaangażowanie w działalność Towarzystwa Gimnastycznego Sokół i Towarzystwa Dramatycznego.

Z Barbackim przez Sącz - Szkoła Podstawowa nr 20 na historycznym szlaku

Kolejnym etapem naszej wycieczki było Muzeum Okręgowe. Przewodnik zaprezentował nam historię Nowego Sącza i pokazał pomieszczenie poświęcone Barbackiemu. Zgromadzone tam dzieła przedstawiają barwne, realistyczne portrety wykonane farbami olejnymi. W gablotach znajdują się prywatne przedmioty malarza oraz zaskakująco dojrzałe szkice z lat jego dzieciństwa. Ojciec Bolesława uważał, że malarstwo to mało męskie zajęcie, ale mimo to wspierał i pielęgnował talent syna.

Po drodze zatrzymaliśmy się przy willi Marya. Według informacji udzielonych przez naszych nauczycieli, Barbacki został tam oderwany wprost od sztalug i aresztowany, po czym  21 sierpnia został wywieziony do Biegonic nieopodal Nowego Sącza, gdzie został rozstrzelany w egzekucji.

Z ulicy Jagiellońskiej przemieściliśmy się w kierunku Starego Cmentarza przy Alei Wolności. Tuż obok znajduje się Zespół Szkół nr 3 im. Bolesława Barbackiego. Placówka ta otrzymała patronat imienia naszego bohatera, ponieważ był on niegdyś jej dyrektorem. W czasie, gdy sprawował nadzór nad szkołą, był autorem programu i systemu kształcenia w dziedzinie projektowania odzieży i kostiumologii. W modzie promował minimalizm, u podstaw którego stawiał prostotę i naturalność.

Na zakończenie wycieczki zebraliśmy się przy Piecie Sądeckiej upamiętniającej ofiary zbrodni hitlerowskich. Tam w zadumie oddaliśmy hołd pomordowanym.
Dzięki informacjom udzielonym przez panów Łukasza Połomskiego i Pawła Paciorka poznaliśmy bliżej życiorys słynnego nowosądeckiego artysty, człowieka wszechstronnie uzdolnionego, nad wyraz pracowitego, kreatywnego i rozmiłowanego w Nowym Sączu - Bolesława Barbackiego.
Z Barbackim przez Sącz - Szkoła Podstawowa nr 20 na historycznym szlaku
(Dominika Piszczek, Karolina Mirończuk, Patrycja Zielińska, Anna Jasińska – uczennice klasy 8 Szkoły Podstawowej nr 20 w Nowym Sączu.) Artykuł powstał w ramach innowacji pedagogicznej poświęconej Bolesławowi Barbackiemu, która była realizowana w Szkole Podstawowej nr 20 od września br. pod patronatem Prezydenta Miasta Nowego Sącza.