Trwa wczytywanie strony. Proszę czekać...
Piątek, 29 marca. Imieniny: Marka, Wiktoryny, Zenona
12/11/2013 - 23:38

Świętował w Brukseli Dzień Niepodległości i… urodziny

Paweł Terebka i Adam Borek z grupy rekonstrukcyjnej Polskiego Towarzystwa Historycznego z Nowego Sącza w dniach 9-12 listopada gościli w Brukseli na zaproszenie eurodeputowanego Zbigniewa Ziobro.
- W trasę wyjechaliśmy w sobotę, 9 listopada z Krakowa, w Brukseli byliśmy w niedzielę około południa – opowiada Paweł Terebka, którego Sądeczanie oglądali już to w mundurze żołnierza WP, już to partyzanta, już to piechura CK Armii, sowieckiego sołdata, niemieckiego żandarma albo wręcz majora UB.
Sądeczanie zwiedzanie Brukseli zaczęli od spaceru po parku Continental z łukiem triumfalnym. Następnie w programie było zwiedzanie muzeów. Do wyboru - Muzeum Sztuki Dawnej w Muzeum Królewskim lub Królewskie Muzeum Armii.
- My, jako miłośnicy wojskowości , oczywiście wybraliśmy Muzeum Armii – mówi pan Paweł. - Podziwialiśmy ekspozycją militarna, od starożytności po współczesność. Zostaliśmy tam aż do zamknięcia muzeum. Z łatwością odnaleźliśmy polskie eksponaty z obu wojen światowych. Ekspozycja muzealna zachwyca swoim rozmachem, stanem zachowania eksponatów, dbałością o detale. Miło było zobaczyć sprzęt wojenny z frontu zachodniego, jak również niemieckiego, którego tak bardzo brakuje w polskich muzeach. Jako ciekawostkę mogę dodać, że w tym muzeum znajduje się samolot amerykański F16. Jak widać są kraje, gdzie te myśliwce stoją w muzeach, a w naszych Siłach Powietrznych znajduje się on aktualnie na wyposażeniu.
Następnie nasi podróżnicy udali się pod Atomium, gdzie odbyła się sesja zdjęciowa. Wieczorem był zaś czas na uroczystą obiadokolację, gdzie mogli skosztować specjałów lokalnej kuchni, a na deser słynnej belgijskiej czekolady.
W poniedziałek, 11 listopada o poranku, zaraz po śniadaniu, drugi dzień zwiedzania Brukseli: katedra św. Michała i Guduli, ratusz, giełda, Grand Plac, kościół Notre-Dame du Sablon, kościoła św. Katarzyny, Pałac Justice.
- Następnie udaliśmy się do Parlamentu Europejskiego, gdzie zwiedzanie zaczęliśmy od zjedzenia obiadu – kontynuuje swoja relację Paweł Terebka. - Potem spotkanie z pracownikiem parlamentu Pawłem Gasiem, który opowiedział nam o funkcjonowaniu Parlamentu Europejskiego. Również odbyło się ciekawe spotkanie z europosłem Tadeuszem Cymańskim. W drodze powrotnej zwiedziliśmy jeszcze przepiękną starówkę miasta Leuven. We wtorek 12 listopada wróciliśmy do Krakowa...
Jako ciekawostkę dodajmy, że Paweł Terebka świętował w Brukseli nie tylko Dzień Niepodległości ale także swoje urodziny, co było dodatkowym powodem do radości.