Trwa wczytywanie strony. Proszę czekać...
Poniedziałek, 25 stycznia. Imieniny: Miłosza, Pawła, Tatiany
28/12/2020 - 23:15

Krynica: o sztuce baletowej, z Małgorzatą Malczak, tancerką i choreografem

O sztuce baletowej rozmawiamy z Małgorzatą Malczak, tancerką, instruktorką choreografką i kierownikiem artystycznym Krynickiego Studia Baletowego im. Władysława Szlęka, nad którym patronat honorowy objęła maestra Teresa Żylis-Gara, wybitna śpiewaczka operowa.

Małgorzata Malczak jako nastolatka tańczyła w Zespole Tańca Artystycznego „Miniatury”, działającego przy Centrum Kultury w Krynicy, założonego w 1986 roku przez baletmistrza i choreografa Władysława Szlęka, artysty zespołu „Śląsk”, Teatru Wielkiego w Łodzi, Opery Śląskiej i Opery Gliwickiej, Operetki Krakowskiej. 

Małgorzata Malczak była asystentką Władysława Szlęka, a także kierownikiem i choreografem "Miniatur". Obecnie prowadzi Krynickie Studio Baletowe im. Władysława Szlęka, nad którym patronat objęła Teresa Żylis-Gara, światowej sławy śpiewaczka operowa. 

Kiedy zainteresowała się pani baletem?

- Koleżanka, która uczestniczyła już w zajęciach baletowych, zaproponowała mi, abym poszła z nią i zobaczyła, jak one wyglądają. Powiedziała, że przyjechał pan od baletu z Krakowa. Władysław Szlęk przywiózł do Krynicy odrobinę wielkiego teatru, którego byłam bardzo ciekawa. Poszłam z ciekawości, aby zobaczyć czym jest balet i zapałałam wielką miłością do tego tańca. W tamtych czasach w telewizji nie było widowisk baletowych...

Jakiego Władysława Szlęka pani zapamiętała?

-Władysław Szlęk był wielkim mistrzem, człowiekiem pełnym pasji i miłości do tańca oraz pracy z dziećmi. Bardzo oddany temu, co robił. Nie poświęcał minimum czasu, ale wręcz odwrotnie maksimum, przedłużał wielokrotnie zajęcia, bo chciał jak najwięcej wiedzy przekazać małym baletnicom. Spędzał z nami dużo czasu na sali baletowej, nigdy nie liczył godzin.

Miał dar przyciągania, był bardzo magnetycznym człowiekiem, co spowodowało, że dziewczynki tak licznie zapisywały się na zajęcia baletowe. Byłyśmy dla niego drugą rodziną.

W jaki sposób przygotowuje pani układ choreograficzny?

- Można ułożyć układ choreograficzny na zamówienie lub spontanicznie, gdy coś wpadnie do głowy. Jeśli przygotowany jest koncert, to do niego układam konkretny układ taneczny, zgodny z jego charakterem.

Albo też choreografia powstaje, gdy usłyszę wspaniałą muzykę, do której tworzę układ taneczny. Dopiero wtedy zastanawiam się, czy to będzie układ solowy czy zespołowy, w małej czy dużej liczbie dziewczynek.

A co z programem zespołu? 

-Repertuar jest bardzo barwny, zarówno pod względem muzyki czy choreografii, jak i kostiumów. Składa się z fragmentów baletowych dzieł wybitnych twórców, ale też operetkowych. W moim układzie choreograficznym.

Patronat nad krynickimi baletnicami objęła maestra Teresa Żylis-Gara…

- Dla naszego Studia Baletowego to niewątpliwie wielki zaszczyt.

Dziękuję za rozmowę Małgorzata Kareńska fot. aut. 







Dziękujemy za przesłanie błędu